gierende bak van 504

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

gierende bak van 504

Berichtdoor L'Animal » 12 jan 2005, 21:41

Sinds een paar dagen maakt mijn versnellingsbak behoorlijke herrie. Bij zo'n gangetje van 100 in de 4e versnelling hoor je een zacht gierend geluid bij versnellen, een heel hard gierend geluid als je gelijkmatig rijdt, en geen vreemde geluiden als je afremt op de motor.
Duid dit op iets speciaals of is de bak gewoon kapot?
Avatar gebruiker
L'Animal
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 23 sep 2004, 21:24
Woonplaats: Duiven

Re: gierende bak van 504

Berichtdoor Pininfarina504 » 12 jan 2005, 22:41

Zit er nog olie in de bak??
Ik denk overigens wel dat hij kapot is, dat wil echter niet zeggen dat je hem meteen moet vervangen, vermoedelijk kun je er een nog een hele tijd mee doorrijden, het gierende geluid is natuurlijk niet echt je van het.
Je kunt het met een hoogwaardig smeermiddeltje(additief) proberen.
Gr,
Wim
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor JT » 13 jan 2005, 11:40

Check idd die olie!
Is een klusje van niks...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor L'Animal » 16 jan 2005, 20:01

Ik hoopte op een raktie van " de hoes om de pook sluit niet meer goed", maar Wim en JT zullen waarschijnlijk wel gelijk hebben. Ik heb de olie al een tijdje niet gecontroleerd en de stenen van de oprit hebben een bepaalde glans gekregen.
Januari is niet de ideale tijd om op je rug onder de auto te liggen maar dat zal toch moeten. Die Doe Het Zelf garages, daar moet toch echt een markt voor zijn. We zullen het vandeweek weten.
Avatar gebruiker
L'Animal
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 23 sep 2004, 21:24
Woonplaats: Duiven

Berichtdoor JT » 16 jan 2005, 21:14

Snel twee oprijbokjes kopen!
Het klusje stel echt niets voor:
Wat wel handig is: een cartersleutel (zo'n vierkante) en een spuit waarmee je olie uit de fles kunt halen en daarna ook omhoog met een slangetje in de versnellingsbak kunt laten lopen.
Er zit één afdichting aan de onderkant en één aan de zijkant.
Probeer eerst de afdichting aan de zijkant, als die los is, zal er waarschijnlijk niets uitlopen, want dat is dezelfde die je moet openen om te kijken of het niveau nog goed is.... :-)
Daarna de onderste open, hopelijk stroomt er nog uit! Misschien leuk/nuttig om te kijken hoeveel er uit en hoeveel er straks in gaat.
Dan onder weer dicht. Daarna met de "spuit" via het gat aan de zijkant vullen!
Dit is echt wel een 5 minuten klus!
Jammer dat Duiven zo ver weg is (volgens mij zijn er zelfs 2 duiven's ??), anders was het sneller geweest om het te demonstreren!

Helaas in tegenstelling tot het ontluchten van mijn koppelingscylinder vandaag, :( zie http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopi ... 1&start=12
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor L'Animal » 17 jan 2005, 21:23

JT schreef:Snel twee oprijbokjes kopen!

Bokjes en spuit liggen al klaar. Ben bang dat met twee bokjes de auto te schuin staat om goed het nivo te meten. Eigenlijk zou je er 4 nodig hebben, of een smeerput, of een schaarhefbrug.......
Maar je hebt gelijk het is een klusje van niets. Gewoon een dik stuk karton en warme kleren. De motorolie staat al klaar.
Goede tip om even te meten hoeveel er uitkomt. Zal ik doen.
Avatar gebruiker
L'Animal
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 23 sep 2004, 21:24
Woonplaats: Duiven

Berichtdoor L'Animal » 22 maart 2005, 22:26

OK ik zal het verhaal even af maken. Eerst heb ik gewacht op de koudste dag van de eeuw, Dronten -22 graden.
Toen de 504 op mini bruggen, en achter een garagekrik onder de trekhaak. Dan staat hij toch aardig neutraal.
Versnellingsbak kwam een halve liter olie uit, dus te weinig. De diff kwam alleen een armetierig grijs kloddetje uit. Da's dus niet goed. Meteen afgelopen zondag op de Forummeeting een diff van Frank overgenomen.
Intussen is het geluid met olie erin een stuk minder geworden maar dan staat de stereo ook wel erg luid. Binnenkort dus een mooi klusje, diff wissel.
Avatar gebruiker
L'Animal
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 23 sep 2004, 21:24
Woonplaats: Duiven

Berichtdoor 205GRIFFE » 22 maart 2005, 22:42

Heb je naast je oprijbokken geen garagekrik en assteunen ofzo?

Voorzijde op de oprijbokken en de achterzijde opkrikken en de assteunen eronder, werkt perfect. :wink:
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor Mark » 23 maart 2005, 13:14

Als je een additief wilt gebruiken, kan ik je deze aanraden, de pro's gebruiken het: Forté Diff & Gear Treatment, www.forte-nwe.com
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten