temperatuurlampje

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

temperatuurlampje

Berichtdoor paragoensia » 26 jun 2005, 11:11

Hallo,

Ik denk er bij mijn J7 over om een losse temperatuurmeter in te bouwen. Maar......er zit toch een lampje in dat aangaat als ze te warm wordt? Welk lampje is dat? hoort dat aan te gaan als je het contact aan doet? Kan je zo iets testen?

Alvast bedankt,

gr,
Tim
Don't fall apart on me tonight I just don't think that I can handle it!
Avatar gebruiker
paragoensia
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 01 apr 2005, 10:11

Lampie

Berichtdoor jan eend + » 30 jun 2005, 22:25

Hoi. Tis afhankelijk van het type dashbord. Er is een lampje waar een soort thermometertje bij staat. Controle: Helemaal achteraan het blok (bestuurderszijde, tenminste bij de diesels) zit de zender voor het lampie en schakelt naar massa als de motor veel te heet wordt, >100 graden. Controle: stekker losnemen en tegen het blok houden. Dan moet er een lampje op de dash gaan branden. Zoniet, bedrading fout of lampie kapot.Suck6, van Jan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor govegan » 09 aug 2006, 15:48

beetje oud onderwerp, maar ik zat met dezelfde vraag, op mijn blok (xd3) zit achter aan de bestuurderskant ook een sensor, en wanneer ik met de aangesloten draad contact met het blok maak krijg ik een rood alarm lampje op mijn dashboard, dat zal dus allemaal wel werken.


maar nu de zelfde vraag als paragoensia, kan ik deze sensor ook gebruiken om er een temperatuur meter op aan te sluiten.
Avatar gebruiker
govegan
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 11 aug 2005, 09:14
Woonplaats: Rijssen

temperatuur

Berichtdoor jan eend + » 09 aug 2006, 16:14

Moi. De sensor is vaak een aan/uit-schakelaar. Soms zit er zo'n sensor en een temp-gever (bv uit een 505-blok) 'k Zal vanavond ff in de mijne kijken welke ik gebruik, heb alleen het lampje wat aangaat als het (bijna :wink: ) te laat is. Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

temperatiurlampje

Berichtdoor BertOrbons » 09 aug 2006, 19:46

Achter op het blok (dus aan de vliegwielzijde) zit een temperatuurschakelaar.
Die heb ik vervangen door een temperatuur (via Jonkhart Hilversum) en een standaard temperatuurmeter (Halfords of Brezan). Werkt prima en ik denk dat het blok op die plaats wel op zijn heetst is.
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

lampie

Berichtdoor jan eend + » 09 aug 2006, 23:15

Moi, nog ff, hier was ik weer :wink: Aan de achterkant van mijn 2500-blok( uit een J9) zitten twee sensor-aansluitingen. Een met een platte stekker (daar heb ik mijn temp-lampje aan gekoppeld) en een met 'ring-aansluiting', die wordt met een moertje (sleuteltje 8 ) vastgezet (M4?). Vermoedelijk voor de temp-meter? Ik heb geen J9 dash bij de hand, heeft die een temp-meter :?: Een goeie accessoires-zaak heeft wel een temp-meter met gever/sensor. Die gever moet op de plaats komen van een van de bestaande gevers. De ouwe meenemen voor de schroefdraad :!: Suck6, hoor hier graag het resutaat, groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor govegan » 09 aug 2006, 23:18

en die sensor, is ziet deze ongeveer het zelfde uit, een 'plug' met 1 contactlipje er aan?

want ik heb hier nog een waterpomp uit van xd3 (uit een dafje) en daar zit nog een temp. sensor op. Hij lijkt op degene die ik nu rechtsachter op mijn blok heb zitten, maar misschien is het wel een echte temp sensor.

Ah ik had het bericht van jan eend nog niet gelezen, ik zal eens kijken, links achter op mijn blok zit wel een afgedopt pijpje, hier zou eventueel een sensor in kunnen.
binnekort maar eens gaan shoppen..
Avatar gebruiker
govegan
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 11 aug 2005, 09:14
Woonplaats: Rijssen

Warm

Berichtdoor jan eend + » 09 aug 2006, 23:33

Moi. Asje een fotootje wil van mijn achterkant (eehh, van de motor dan :lol: ) hoor ik het wel. 'k Weetnie waar de verschillen zitten tussen een DAF 400 en de J9 uitvoering wb plaatsing van de gevers. Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor govegan » 10 aug 2006, 08:17

ik heb hier nog wat foto's van van oude blok (ook een daf geloof ik)

Afbeelding

Afbeelding

dan zit daar rechts achter op het blok zo;n haaks buisje die afgedopt is,
tevens zit er aan bijde kanten op de net iets boven het olie met punt ook nu twee aansluitpunten, de dafmotor had daar ook een buisje zitten waar een waterslang aan had gezeten.

als alles mee zit ga ik deze middag eerst nog ff anderhalfe week weg met de camper, zal kan daarna pas verder met de temp meter.

ik wens mezelf, vriendin en de hond al vast fijne vakantie toe :)
Laatst bijgewerkt door govegan op 08 okt 2008, 23:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
govegan
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 11 aug 2005, 09:14
Woonplaats: Rijssen

Berichtdoor jan eend + » 11 aug 2006, 18:05

Moio. De achterkant van mijn kop is inderdaad anders. Ipv het linker "driehoekje" zit er een extra stuk, waarin ook de gever van de koudstartverstelling (kabel naar de br.pomp) zit. En de andere aansluiting voor "iets" :?: dus. Bij mij niet in gebruik. Groetz Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Lampies

Berichtdoor jan eend + » 29 sep 2006, 00:16

Moio. Hoe issut verder gegaan :?: :wink: Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Re: Lampies

Berichtdoor govegan » 08 okt 2008, 23:17

jan eend schreef:Moio. Hoe issut verder gegaan :?: :wink: Groetz, Vanjan.


hehe, nog steeds niets mee opgeschoten. (maar was er wel even weer mee bezig, en kwam alzoekende hier weer terecht :) )
Avatar gebruiker
govegan
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 11 aug 2005, 09:14
Woonplaats: Rijssen

Re: Lampies

Berichtdoor jan eend + » 08 okt 2008, 23:34

govegan schreef: hehe, nog steeds niets mee opgeschoten. (maar was er wel even weer mee bezig, en kwam alzoekende hier weer terecht :) ) na twee jaar :mrgreen: :wink:

Hamoidan ! Goeie dingen komen langzaam, toch :?: :lol: :mrgreen: :wink:
Groetz, Vanjan.
8)
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor govegan » 22 okt 2008, 13:35

inmiddels compleet setje op marktplaats besteld, ben benieuwd wat dat gaat worden

http://verkopers.marktplaats.nl/667585
Laatst bijgewerkt door govegan op 24 aug 2009, 11:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
govegan
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 11 aug 2005, 09:14
Woonplaats: Rijssen

Berichtdoor govegan » 22 okt 2008, 21:54

das toevallig, kom terug van mijn werk, ligt het pakketje op tafel :D
hier de foto's:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
govegan
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 11 aug 2005, 09:14
Woonplaats: Rijssen

Berichtdoor hendrika » 29 okt 2008, 23:28

ziet er goed uit! Mooie teller ook!

Wij hadden toen we de bus net kochten en direct op vakantie gingen
een standaard metertje ingebouwd in een waterslang. Die plug niet echt bekeken en bedacht dat dit een temp meter kon zijn in alle haast. Maar goed hij doet het nog steeds erg goed, in het blok zou iets nauwkeuriger moeten zijn, maar ja...

Misschien doen we het nog wel een keer netjes in het blok als we ons vervelen :mrgreen:
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Berichtdoor JD » 31 okt 2008, 13:37

Het nadeel van een temp-meter in de waterslang is dat wanneer je je koelwater kwijt bent, je temp-meter niet meer werkt. In feite geeft het je dus een vals gevoel van veiligheid.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor hendrika » 31 okt 2008, 23:52

ja dat klopt.
Maar gelukkig hebben we dan altijd nog de orginele waarschuwingslamp (als die het doet :!: )

nou ja volgende keer als we een keer koelwater aftappen (of het verloren zijn :lol: ) maar eens kijken of de plug zo in het blok past......
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten