Howto: Toerenteller in een 205 Génération

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Howto: Toerenteller in een 205 Génération

Berichtdoor ~Orin » 08 mei 2015, 17:03

Beste forumleden,

Sinds dat ik tot nu toe 2 requests heb gehad over het installeren van de toerenteller in de 205 Génération ga ik hier even een snelle en nieuwe tutorial over geven.

Te beginnen is het heel belangrijk om te weten wat voor toerenteller je gaat installeren, elke teller heeft andere aansluitpunten die je in het boekje van die teller terug kunt vinden.
Meestal zijn deze benodigdheden;
- de plus
- de min
- het signaal
- het dashboardverlichting

Te beginnen met het signaal vinden in de 205; je moet hiervoor linksonder het stuur zijn.
Afbeelding

Dus eerst moet de onderkant van je dash eruit, dit is vrij simpel door de volgende schroeven te verwijderen;
Afbeelding
Afbeelding

Deze laatste schroef kan iets anders zijn in jouw auto, mijn vorige eigenaar had daar een hoop kit geplaatst die ik later heb verwijderd en vervangen met een bout en moer.
Afbeelding

Als je het stukje dashboard er succesvol uit hebt gehaald dan moet je het bruine stekkerblok kunnen zien,
Duw op de plek van het pijltje het blok van de zijkant af, en vervolgens haal je hem omlaag om hem van zijn klem af te halen.
Afbeelding

Dan heb je als het goed is een licht blauwe draad waar aan de onderkant van het blok niks zit; mocht je het dus knap willen oplossen kan je het onderkant van het blok benuttigen.
Zo niet kan je simpelweg de draad "aftappen" waar je dus het signaal vandaan krijgt.
Afbeelding

_______________________________________________________________________________

Daarnaast heb je nog de plus en min...

De plus moet van je "contact +12v" komen dus niet constant, deze kun je bij je radio aftappen of afhankelijk wat voor toerenteller je installeerd.
Mocht je hem in plaats van de klok installeren kan je even een bezoekje brengen aan Seppie's 205 site waar het mooi staat uitgelegd;
Afbeelding

http://www.pug205.nl/index.php?pid=5&sid=10

LET WEL: Voor het signaal moet je NIET van de bobine aftappen voor de Génération.
Zie hiervoor mijn bovenstaande bericht.

Aanvulling voor het aansluiten plus en min moet nog aangevult worden, maar is op zich vrij simpel door even je multimeter te pakken.


_______________________________________________________________________________

Dan hebben we nog het dashverlichting;
Ook deze is vrij simpel, achter het middenstuk van je dashboard zit verlichting, deze schakeld met je verlichting mee. Hier kun je dus je dash verlichting van aftappen.
Zorg wel dat je hier de plus pakt en niet de min.


Ik hoop dat ik jullie zo aardig op weg heb geholpen.

Veel succes allen!
Aanvulling is van ieder welkom, zowel tekst als plaatjes! Stuur maar even een PM als je wat hebt dan pas ik je verhaal even in deze post.

Mvg, Orin.
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Howto: Toerenteller in een 205 Génération

Berichtdoor RG1992 » 09 mei 2015, 13:31

Super gedaan Orin! Zelf heb ik al een toerenteller in m'n auto, maar het zou een Generation toch nog nét iets leuker maken :grin:
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten