Na een zeer intensieve dienst van mijn 604 SRDT de afgelopen anderhalf jaar is het nu tijd voor serieuze reparaties. Met name op het gebied van de motor zijn er twee manco's: in de koppeling van de ventilator zijn beide lagers versleten, daarom heb ik hem al eens helemaal vast gezet, maar dit heeft uiteraard niet de voorkeur. Helaas heb ik in maanden geen vervangende koppeling kunnen vinden.
Deze week is bovendien de diagnose lekke koppakking gesteld na het steeds sterker toenemende verbruik van koelvloeistof.
Naar aanleiding hiervan heb ik een aantal opties en ben benieuwd naar jullie mening en voorkeur ervan en mogelijke problemen die ik niet gezien heb.
Optie 1:
Ik laat de koppakking herstellen en hoop in dit jaar wel een thermokoppel te kunnen vinden. Dit is het meest logisch en op korte termijn haalbaar. Mijn monteur vertelde me dat dit in het gunstigste geval een klus van 6 uur is, maar dat het veel kostbaarder kan worden als de cilinderbussen gaan schuiven bij demontage. Zijn verhaal was dat de kop eerst een centimeter omhoog moet voordat hij los kan. Het is dus niet uit te sluiten dat de bussen gaan bewegen. Hoe denkt men hier daarover?
Optie 2:
Zoals in mijn onderschrift te zien heb ik een overschot aan auto's, onder andere een 505 GTDTE automaat van 1987 met 85.000km die al anderhalf jaar stilstaat. Gezien het bouwjaar is de auto tamelijk onverkoopbaar heb ik gemerkt, eigenlijk alleen interessant voor Afrika of onderdelen. Dus speelt door mijn hoofd om zijn motor in de 604 te zetten. Dit kost in het gunstige geval 2 uur extra volgens mijn monteur. Maar wat kan ik tegenkomen als problemen? Ik denk aan:
A: motorsteunen die anders zijn op een 604?
B: te weinig ruimte onder de kap door de intercooler?
C: Moet ik het vliegwiel van de 604 gebruiken omdat de motor van een automaat naar een handbak wordt verplaatst?
Optie 3:
Heeft voor mij de voorkeur boven optie 2, maar kost misschien wel veel meer tijd, iemand een idee hoeveel? Namelijk het verplaatsen van motor + 4-traps automaat van de 505 naar de 604. Naast de problemen van optie 2 kan ik denken aan:
A: Lengte aandrijfas. Moet deze verkort worden bij plaatsing van een automaat? Is dat niet een onmogelijke klus om dat weer mooi recht op lengte te krijgen?
B: Passend maken van de tunnel. Is een 4-traps automaat niet te breed voor de 604 tunnel?
C: Is deze pook van de automaat een beetje netjes in te passen in het 604 interieur? Of eventueel te vervangen door een 604 automaat pook?
Al met al een belangrijke beslissing voor mij. Waarschijnlijk moet ik veel werk uit besteden en dus speelt het financiele plaatje ook wel een rol, alhoewel ik niet aan economisch total loss doe.
Andere ideeen zijn ook van harte welkom en vertel het vooral als ik problemen over het hoofd zie! Feit is dat ik het liefst 604 diesel wil blijven rijden, bij voorkeur met automaat.