door Breeze » 14 apr 2011, 23:40
Een paar maanden voor mijn 18e verjaardag had ik al een Zündapp Bella 200 cm3 2-takt met voetversnelling gekocht. Eindelijk op de grote weg. Jammer dat hij een paar keer per maand vastliep, maar ik was in ieder geval van dat fietspad af. Stiekem natuurlijk af en toe er op rijden. Moeders wist het wel, maar zei niets, Vaders wist het misschien ook wel, maar zei ook niets.
In die tijd (begin zestiger jaren) kon je zelf het rijbewijs aanvragen. De enige voorwaarde was dat je bij het examen een voertuig met dubbele besturing moest voorrijden. Ik had motor en autorijbewijs scherp aangevraagd, zodat ik een paar weken na mijn 18e verjaardag op dezelfde dag moest afrijden voor beide rijbewijzen. Het probleem van de dubbele besturing had ik opgelost door bij een gerenommeerde rijschool het verzoek neer te leggen voor het gebruik van een examenvoertuig. Daarbij vertelde ik, dat ik vooraf ook wel een aantal rijlessen wilde nemen. Gerenommeerd wilde in dit geval zeggen dat het lestarief iets boven gemiddeld lag, nl. ƒ 10 per uur. En ze gebruikten geen, toen algemeen gebruikelijke, Kevers maar een Opel Rekord met stuurversnelling. Naar verluid was er in Utrecht ook een rijschool met Rekords, die in de vensterbank een bloempot met afgebroken clignoteurhandels had staan. Links en rechts is soms moeilijk te onderscheiden als je met grote stress auto leert rijden. Na de eerste van de in totaal 3 afgenomen lessen, vertelde de rij-instructeur mij, dat hij verwachtte dat ik met mijn rijstijl me binnen het jaar te pletter zou rijden. Hij heeft gelukkig (tot nu toe) geen gelijk gekregen. Voor het afrijden op mijn scooter had ik één les genomen. Mijn scooter-instructeur vertelde, dat één van de belangrijkste zaken was, dat je voor elke kruising goed je hoofd in de richting van de zijstraten moest buigen, om te laten zien aan de achter je rijdende examinator dat je alert was. Verder kon je een vergunning krijgen om voor het rijexamen zonder toezicht zelf te rijden op je eigen motor of scooter in een afgebakend gebied, het zogenaamde oefenrijbewijs. In mijn geval was dat in de stad Utrecht binnen het vierkant van snelwegen, maar zonder de snelwegen zelf. Op de dag van mijn 18e verjaardag ben ik niet veel thuis geweest. Ik had wel een concessie gedaan aan mijn moeder: een helm dragen, want dat was toen nog niet verplicht.
Toevallig kreeg ik vooraf te horen, dat de aan mij toegewezen examinator van opschieten hield. Toen ik na het afrijden en het slagen voor beide examens mijn rij-instructeur bedankte, was hij merkbaar teleurgesteld met dit resultaat. Ik moet hier natuurlijk wel bijvertellen, dat ik al enige jaren op het vliegveld Hilversum in ongesynchroniseerde WO-2 jeeps had gereden, dus de rijtechniek was geen probleem.
Het afrijden voor het vrachtwagen/busrijbewijs tijdens mijn diensttijd in de opleiding voor Motor Transport Officier was een anti-climax. Allemaal maten onder elkaar. Na afloop van de diensttijd geeft het gratis omruilen naar het burger rijbewijs C/E en D/E wel een bevredigend gevoel. Want alle hokjes van het rijbewijs zijn vol.
Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring