Ik had liever gezien dat men rechtstreeks wat aan deze kunstmatige prijzenbubbel zou doen, zodat scheefhuurders een eerlijk alternatief zouden krijgen en de zorgverzekeraars niet zo uit de staatsruif vreten. Want dat die zorg goedkoper kan, dat weet ik wel zeker. Maar dat is een andere discussie.
Dus om op de oldtimers terug te komen:
Manitoba schreef: maar de categorie die denkt dagelijks goedkoop te rijden in een MRB-vrije auto op LPG of diesel mogen ze van mij per direct de volle mep laten betalen. En dan voor de echte liefhebbers de grens optrekken naar 30 jaar of ouder en er een maximaal jaarkilometrage aan hangen. Rij je meer, dan moet je ook (een deel) betalen. Simpel..
Ik voel me met mijn diesel een beetje aangesproken, hoewel ik er in 2 jaar slechts 12dkm mee gereden heb.
Omdat ik er alle seizoenen goedkoop mee rijd zou ik geen echte liefhebber zijn?
Mijn dieseltje is niet van karton en ook geen rotte walmbak, maar een stukje autohistorie!
De eerste diesel waarmee dat merk in betreffende bouwjaar jaar op de markt kwam. Een toendertijd baanbrekende nieuwe manier van diesel ervaren.
Daarom pleit ik nogmaals voor een soort generaal pardon per 2014 voor auto's van 25 of 30 jaar.
Maar..je wekt wel een paar interessante vragen bij me op:
1.Wat zou dat maximale jaarkilometrage mogen zijn?
2. En wat zou de meerprijs per km moeten zijn?
3.A Brandstofaccijns is al een verkapte km-heffing. Hoeveel % van de brandstofaccijnsen wordt daadwerkelijk besteed aan de mobiliteit?
(B Hoeveel % van de tabaksaccijnsen wordt daadwerkelijk besteed aan de rokersziekten?)
4. Waarom wordt de brandstofprijs (en BPM) niet met de de rest van de EU gelijkgetrokken?
5. Waarom kappen ze niet met die bijtellingsvriendelijke wegenbelastingvrije ECO's die in de praktijk een hoogtoerige rijstijl uitlokken en daardoor hun emissiebeloften bij lange na niet halen en waar de wegen in de spits vol mee staan?
6. Waarom moeten we die kul geloven dat electrisch rijden schoner is?
7. Waarom maakt het voor de bijtelling over de cataloguswaarde (zelfs bij auto's van 15 jaar oud ) niets uit of je zelf je tank betaalt of een tankpas van je baas krijgt, en of de ene tankpas het in de vakantie wel in het buitenland doet en de andere niet, terwijl het zakelijk bereik van deze auto in beide gevallen zich uitsluitend binnen de landsgrenzen bevindt?
8. Waarom wordt de schonere LPG extra belast?
Zolang ik op dit soort vragen geen bevredigend antwoord heb vermoed ik toch dat we gewoon allemaal even diep mogen bukken....