door LaVie » 23 nov 2021, 14:12
even een oud topic nieuw leven in blazen.
Ik gebruik al jaren voor al mijn wagens Dinitrol. In tegenstelling tot Tectyl bijvoorbeeld, droogt Dinitrol niet uit maar blijft elastisch. Dus scheurt ook niet uit door uitdroging, waardoor vuil en vocht geen kans krijgen.
En, ik doen het altijd geheel zelf. Of ik huur een brug, of ik doe het onder mijn car port.
Als je een brug huurt, hoef je niet op de grond te liggen en is alles beter bereikbaar. Ik neem altijd klusplastic mee om op de grond te leggen, zodat de werkplaats schoon blijft. Op die manier, zien ze je graag nog eens terug komen.
Thuis, gebruik ik een krik, met kriksteunen, of ik zet de wagen op de voet van een baakschild (verkeersbord die vaak bij wegwerkzaamheden gebruikt word). Ideaal. Al naar gelang de klus op 1 of soms zelfs 4 van die voeten. Ze zijn stapelbaar dus de werkhoogte is dan ook regelbaar.
Boel flink borstelen, loszittende roestdeeltjes verwijderen, desnoods met slijtol en lamellen schijf. Dan de boel daar waar blank metaal is ontvetten. Dinitrol ML heeft roest nodig om aan te hechten en roest om te zetten en stop te zetten. Het kruipt echt in de kleinste kiertjes en is supervloeibaar. Na de ML gelijk met Dinitrol Metallic erover heen. Nat op nat, zoals dat heet. Die laag isoleert en beschermt de onderliggende ML laag. En het geeft een mooi afgewerkte look, met die goudbruine gloed.
En onthoud, daar waar nog gewoon fabriekscoating zit, lekker laten zitten. Niet eroverheen knallen met Dinitrol. Zinloos en zonde van je geld.
Daar zou je nog beter blanke tectyl over heen kunnen zetten als extra laagje, zodat je de boel in de gaten kan houden.
Doe het enkel voor de probleem gebieden. Voor de holle ruimtes kun je ook deze ML gebruiken als preventief, maar daar heb je ook speciale andere sprays voor. Ik ga er altijd van uit dat er al wat vliegroest zit, dus spuit ik ML erin.
Qua kosten ben ik voor een gemiddeld formaat auto ongeveer 60 tot 100 euro kwijt en een halve tot hele dag arbeid. Aanzienlijk minder dan een professioneel bedrijf. En of het slechter is? Als ik de foto's soms zie van die bedrijven. ze bleren de hele onderkant gewoon vol. Plakken niets af, alles zit onder een dikke laag na afloop. Ja, beschermt wellicht wel goed, maar je ziet niet meer wat er onder gebeurd. Niet goed voor sensoren e.d.
Tot op heden zijn al de door mij behandelde auto's nog steeds in goede conditie aan de onderkant.
De door mij recent aangechafte 205 zal dit voorjaar dezelfde behandeling ondergaan.
Kan ze weer 35 jaar mee.
1968 Renault 4 R1123
1986 Peugeot 205 1.1 XE Accent
2006 Ford S-Max 2.5 Turbo
1997 Mercury Grand Marquis 4.6 V8