@ Harrie: bij een S van de 1e serie zit het standaard net als bij de GL, dus ongeschikt om er zonder wijzigingen aan het horizontale plaatje (en eventueel de wielkast) een blok met 5-bak in te lepelen. Dat bedoeld plaatje er (voor het grootste deel) uit moet voor een overstap op welk blok dan ook met 5-bak is bekend, maar verder
Ik heb te weinig foto's van de S met de motor er nog in, maar deze van beide samen geven misschien een beeld:
Dat de beugel voor remleidingmontage bij de GL wat hoger zit is niet zo'n probleem omdat-ie rechts deels toch al van de plaat getrokken is en herstelwerk behoeft. De voorste remslangen van de S worden bewaard, die van de GL waren na de koppelingen helaas afgesneden. Wellicht goed om in dat verband alvast rekening te houden met slangen van een andere lengte als de beugels vanwege zaagwerk verplaatst moeten worden.
Ik streef ernaar om de hele aankleding van de S voor de volle 100% op de GL over te zetten, maar wil tegelijkertijd alles proberen om de bestaande XW3S aandrijflijn met 4-bak uit te wisselen tegen het XY8 blok + subframe met 5-bak, mits ik met dit deel van de opbouw niet op onoverkomelijke problemen stuit. Van het zwaardere blok moet sowieso het spruitstuk omgewisseld worden om de compleet nieuwe uitlaat in z'n originele S-configuratie te kunnen toepassen, inclusief warmtecollector rond het uitlaatspruitstuk. Bij Série-04 daartoe deze week een nieuwe hoefijzervormige beugel besteld. De originele verloor bij het slopen z'n beide tapeinden. De doosvormige collector is nog wel goed.
Op het GL-blok zit als laatste redmiddel nog een prima collector, maar de vraag is of die past. De XY8 machine is gekocht zonder z'n collector, maar misschien heeft Rudie nog wat in z'n voorraad zitten. Als ik ervan uitga dat het spruitstuk er toch af moet omdat ik anders de gewenste uitlaat niet kan monteren is er niks aan de hand.
Ik moet nog uitzoeken welk type tellerbus en kabel van origine op het XY8 differentieel thuishoort, en of die qua vertanding en overbrenging wel te combineren is met de bestaande tellerkabel en aansluiting op het klokje van de S. De bedrading heb ik van beide aanwezig, en daar moet ik met goed nadenken denk ik wel een veilig werkend geheel van kunnen maken, waarvan zelfs alle draadnummers kloppen
@ Gino: Deze legpuzzel heeft zoals je ziet nogal wat stukjes, in dit geval twee soorten door elkaar ook nog, maar door taai blijven goochelen met alle onderdeeltjes moet het toch een keer lukken, hoop ik
De aanhouder wint
@ Rudie: pas sinds vannacht is het behoorlijk koud geworden, maar zo dichtbij zee valt het nog reuze mee moet ik zeggen