*Slaat het stoffige boek van dit project maar weer eens open*
Beste mensen. Lang is het stil geweest rondom dit project. Niet omdat er geen updates zijn, maar eigenlijk omdat er geen tijd is om updates te plaatsen. Tientallen uren verder (naast werk, gezin en andere vrije tijdsbestedingen) staat de 405 nu twee dagen voor vertrek zo goed als klaar bij Loek in de loods. Helaas voor jullie zal er nog gewacht moeten worden op definitieve eindfoto's. Maar niet getreurd, want we zijn terug met een circa 50 foto-tellende update! Maar natuurlijk ook de nodige verklarende woorden hier en daar...
We sloten de laatste update af met een geheimzinnig pakket en de vraag wat er in zou zitten. De antwoorden gingen gepaard met de nodige fantasie, hehe :) . Het was een pakket uit Duitsland met daarin 3 platen van 2000 x 1000 x 3 mm ABS kunststof platen. Dat kunststof is nodig voor het vervaardigen van de voorbumper diffusor, de achterbumper diffusor en de uiterst subtiele Pikes Peak vleugel voor op de kofferklep. Scherp geprijsde platen doch zeer te spreken over de kwaliteit hiervan.
De bodykit die we voor de 405 hebben gekocht bestaat alleen uit een voorbumper en sideskirts. Geen probleem, want voor een Turbo 16 achterbumper moet er toch wel het een en ander gescratched worden, dus is de originele achterbumper een prima basis. Even kijken naar de originele Turbo 16. Op elegante wijze hebben ze daar een stuk uit gehakt en er een hoekige plaat tussen geplaatst.
Dat kunstje hebben we geprobeerd na te bootsen.
De diffusor, waarin ook wij de centrale uitlaat zullen gaan plaatsen, wilden we dus vervaardigen van het ABS kunststof. Waarom dan ABS? ABS laat zich, althans dat is onze ervaring, erg gemakkelijk buigen d.m.v. verhitting. In dit geval zijn er slechts 2 haakse knikken nodig, dus met een verfstripper en een beetje "Buurman & Buurman" skills is dit goed te doen.
Vervolgens wat beugeltjes gemaakt en wat gaatjes geboord om de diffusor mooi op zijn plek te houden en dan krijg je dit als eerste concept. Overigens hebben we het reservewielrek hiervoor moeten verwijderen en wat plaatwerk weg moeten snijden. Laatst genoemde even ingestreken met menie.
Het overtollige van de diffusor is verwijderd en hij heeft zijn PTS blauwe kleurtje gekregen, de buitenkant hoort zwart te blijven. Het gat voor de uitlaat kan pas gemaakt worden als de uitlaat klaar is (woensdagavond, talk about last minute). Hoe het er uiteindelijk uit komt te zien, zien jullie bij de eindfoto's.
Dan verder naar de carosserie. Alvorens we kunnen beginnen met het lakwerk en de bestickering, zullen eerst de zwart rubberen stootstrips verwijderd moeten worden. Nu wil het geluk dat deze strips alleen gekit/gelijmd zijn, dus geen gaatjes of vreemde pinnetjes etc.
Dan de vraag, hoe verwijder je het beste die lijm- en kitresten. Eerst het overtollige d.m.v. verwarming zacht maken en verwijderen, de rest hebben we gedaan met een caramelschijf. Zeer vernuftige vinding. Je kunt de schijf in je boormachine bevestigen en zonder de lak te beschadigen alle lijm- en kitresten verwijderen. Op sommige plekjes was er een klein beetje lak losgelaten door het verwijderen van de strips, maar die plekjes worden allemaal gelakt.
'
Maar een zo'n auto rondom is ook wel het maximaal haalbare voor zo'n schijf.
Nu volgt er een behoorlijke serie aan foto's van het lakwerk en de bestickering. De manier waarop we dit doen is inmiddels wel duidelijk dus heeft het weinig zin om er tekst en uitleg bij te plaatsen.
Nu horen we jullie denken, waarom geen overzichtsfoto. Dit doen we dus bewust. Zoals gezegd, jullie moeten helaas nog wachten op de eindfoto's, maar wij zijn van mening dat we beter met totaalshots kunnen wachten tot alles echt klaar is.
De sideskirts zijn ook gereed en gemonteerd. Maar een korte recap is wel op zijn plek. De eerste proefpassing met wat kunst en vliegwerk.
Grond- en aflakje. De sideskirts zijn bij het origineel een stuk lichter van tint. Dit hebben we dus ook zo gedaan. Achteraf gezien had het lichter gemogen, maar mengen in een potje en dan een beeld krijgen van wat het zal zijn als het droog is, blijft lastig.
En gemonteerd.
Zo, dan zijn we alweer aan het laatste deel van deze update toegekomen. De voordiffusor. Het is een behoorlijk bakbeest bij het origineel. Zo groot wilden wij 'm niet maken, vooral aangezien hij afneembaar wordt en grotendeels gedragen moet worden door de onderzijde van de voorbumper. Zouden we 'm van hetzelfde formaat maken, zou deze volledig gaan doorhangen en zou er qua hoogte ook vrijwel niet mee te rijden zijn. Iets subtieler werd ons uitgangspunt. Maar laten we even kijken naar het origineel.
Wederom vervaardigd van hetzelfde ABS kunststof, al zijn er wat stukken mislukt. Met name de breedteplaten waren lastig. Die hebben aan de voorzijde een cilindrische vorm. Om deze erin te krijgen hebben we gebruik gemaakt van een grote oven voor gelijkmatige en stevige verhitting en wat huis tuin en keuken logica. Dan krijg je dus zoiets, uiteindelijk is het dus gelukt om die cilindrische vorm erin te krijgen.
De diffusor is demontabel en zal niet standaard op de 405 gemonteerd zijn. Voor gelegenheden nemen we 'm mee in delen en kunnen we 'm ter plaatse monteren (5 minuutjes werk). Datzelfde zal ook gaan gelden voor de Pikes Peak vleugel. De "exploded view" van de diffusor.
Gemonteerd op de auto ziet het er ongeveer zo uit, maar ook dat hoort bij de eindfoto's.
Dat was weer een aardig foto bewerk, upload en tekst schrijf bezigheidje. We hopen dat het leuk lees- en kijkvoer is. We zullen nu eerst een mooie trip naar de UK gaan maken en Pugfest gaan bezoeken, daarna meer!
Groeten,
Loek en Joep