Grappig hoe dingen soms ineens anders kunnen gaan lopen..
Ondanks dat die klauwen echt keurig schoon werden, zat ik er toch maar mee dat die dingen
zo zwaar zijn.. En dat het plaklood naar de buienkant moest. First world problems haha.
En vorige weekend deed de gelegenheid zich voor om een set 106 Rallye steelies op de kop te tikken.
Altijd best een zwak gehad voor deze velgjes, dus het moest er maar eens van komen!
Afijn,
meegenomen naar de hal, waar bleek dat deze gewoon totaal niet over die remklauwen pastten.
Terug naar de tekentafel dus. Heel leuk die lompe remklauwen maar dit is toch wel jammer.
Die gaan dus weer de verkoop in. Eenmaal thuis dan eens het vergelijk gemaakt tussen die
gare 205 1.6 GTi klauwen en de standaard XS klauwen. En dat had ik eerder moeten doen, want wat
blijkt: het gedeelte met de remzuiger is gewoon exact hetzelfde. Alleen het remzadel is groter, zodat er
grotere blokken en een geventileerde schijf tussen passen. Maar de steelies passen eroverheen, dus top!
Kwestie van remzadels overzetten dus,
moest even een dopje bestellen voor die vreselijk handige vijfkants-bouten die erin zitten
,
kosten 5 euro maar 3 weken levertijd (!) en dan kunnen we pas weer verder. Maar dus wel handig dat
de zuigerdiameters gewoon overeen komen, kan ik de hoofdremcilinder dus ook gewoon laten zitten!
Wat een gedoe ook allemaal voor een paar remmen!
maar hoort natuurlijk bij de hobby haha.
Heb voor de gein de standaard klauw eens naast een E39 M5 klauw gelegd, ander project bij ons in de hal..
Schattig!
Maar de M5 klauwen zijn net zo zwaar als die 206 CC klauwen: 4 kilo! Dat valt dan weer mee!
En hier dus de steelies, helemaal blij mee. Echter na wat onderzoek blijkt dat er 2 soorten zijn, phase 1 en phase 2.
Het verschil zit 'm in het velgbed: Ph1 = 5,5J en Ph2 = 6,0J. Dus een halve inch breder. Nooit geweten! En ik
had dus een paar redelijk nette 5,5J's in huis gehaald. Wel beginnende roest, dus ooit een keertje stralen en
poedercoaten waarschijnlijk, maar goed dat is een plan voor de lange termijn.
Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan, eigenlijk wil je de 6J's natuurlijk!
Vandaag bij Autohandel
Strijker in Hollandscheveld een ruildeal gemaakt voor een set ph2's. Zijn er wel iets slechter aan toe maar met
stralen en poedercoaten krijg je dit weer net zo netjes.
En als je ze naast elkaar legt is het verschil best heel goed te zien! Links de ph1 en rechts de ph2.
Ook nog tijd gehad om de zuigerveren in de cilinderbussen op te meten. Nog nooit eerder gedaan, best wel
een precisiewerkje. Ook laat de documentatie het hier mooi afweten wat de voorgeschreven ruimte is tussen
beide uiteinden. De Haynes 106 manual zegt ergens tussen de 0,3- en 0,5mm, dat is een nogal ruime tolerantie.
Een andere vuistregel is 0,05mm per centimeter boringdiameter, in dit geval zou dat betekenen 0,05 x 7,85 = 0,39mm.
De resultaten staan hieronder, de eerste compressieringen zijn dus aan de krappe kant. Die wil ik het liefst op 0,40mm
hebben, ook vanwege de hogere compressie dus dat wordt vijlen!
Spannend, dat moet uiteraard goed gebeuren
dus maar eens kijken of ik goedkoop aan zo'n tooltje kan komen. Het mooist is als de tweede compressieringen een fractie
groter zijn dan de eerste, maar gezien de meetresultaten hoeft daar dus gelukkig niks aan te gebeuren.
Maar al met al wel heel leuk aan het klussen geweest!