In 'Toen was geluk heel gewoon' gaan we een kijkje nemen in de tijd dat het vervoer nog langzaam ging in Frankrijk en er geen sprake was van stress. Hoewel, de eerste gebruikers van de smalspoorlijn Froissy-Cappy-Dompierre konden dat niet beamen. Dat waren namelijk militairen, die in 1915 als gewonden werden afgevoerd via deze spoorlijn, die diende voor de bevoorrading van de troepen op de hoge plateau's rond het canal de la Somme.
Dankzij het feit dat de suikerfabriek van Dompierre de lijn na WOI gebruikte voor transport van suiker en suikerbieten, bleef de lijn voor het nageslacht bewaard en is nu eigendom van APPEVA, die er museumritten verzorgt in het zomerseizoen. Ook is er een mooi museum bij het Gare de Froissy. Onderstaande foto is een beeld uit plusminus 1915, toen de lijn voor oorlogsdoeleinden werd gebruikt, waarvoor hij ook was aangelegd.
Tot de opkomst van de autobus werd Frankrijk doorkruist door tal van smalspoorlijnen, niet alleen voor militair vervoer, zoals in Froissy, maar vooral om de dorpen op het platteland te ontsluiten. Het waren de 'buslijnen' van eind negentiende en begin twintigste eeuw.
Ook nu nog gaat de APPEVA regelmatig terug in de tijd tijdens speciale evenementen, zoals de 'Jour du Patrimoine', een soort Open Monumentendag in Frankrjk. De door de diverse stoomlocs van APPEVA getrokken passagierstreintjes worden afgewisseld met goederentreinen met historisch materieel en soms komen daar ook klassieke auto's bij, zoals deze Traction Avant. Van mijn 403 en 504 moeten er ook dergelijke foto's bestaan, maar die heb ik helaas niet... Al past de Traction natuurlijk beter in het tijdsbeeld.
De smalspoorlijnen werden begin twintigste eeuw in rap tempo 'verbust', oorlogslijnen als Froissy-Dompierre zijn er bijna niet meer. De lijn is dan ook een 'Monument Historique'. In het zomerseizoen kun je er dagelijks terug naar de tijd dat geluk heel gewoon was in een oude Franse smalspoortrein...
Auto's hebben een ZIEL...