Ik heb een 504 uit 1969. Heb er 150.000 km meegereden op LPG. Het was altijd starten en lopen, ongeacht de weersomstandigheden en motortemperatuur. De 1.8 liter XM motor was door mij voorzien van een Newtronic elektronische ontsteking met voorschakelweerstand.
Omdat de koppelingsplaat versleten was heb ik meteen een nieuwe motor gemonteerd om wat meer vermogen te hebben. Een 2.0 liter XN1 motor uit 1972. Nu begon de ellende. Zogauw de motor warm was wilde hij niet meer starten. Niet op benzine en niet op gas. Na ca. 15 minuten startte hij dan weer op benzine, echter heel moeizaam, cylinder voor cylinder. De koude start was zowel op LPG als benzine perfect. Van alles geprobeerd: nieuwe bougies (champion N7Y), nieuwe bougiekabels, bobine vervangen door een "blauwe Bosch", compressie gemeten (11,5 bar en niet meer dan 0,5 bar verschil over de cylinders), kleppen gesteld, ontstekingstijdstip van de newtronic gecontroleerd, carburatie afgesteld, gecontroleerd op vacuümlekkage/valse lucht, carterontluchting van het inlaatspruitstuk en luchtfilterslang afgekoppeld, gekeken naar vapour-lock en koelwater op inlaatspruitstuk en carburateurvoet afgesloten enz. Alles zonder resultaat, de motor verzuipt gewoon als hij warm is. Verder gezocht in de ontsteking. Uiteindelijk de Newtronic ontsteking vervangen door nieuwe punten en condensator en voila, hij start warm weer op benzine (wel moeizaam). Echter op LPG weigert hij te starten. Zogauw hij loopt kan ik over op gas en dan blijft hij ook lopen. De koude start is nog steeds perfect op LPG en benzine. Ik ben zolangzamerhand ten einde raad en weet het niet meer. Het enige wat ik kan bedenken is dat deze XN1 motor alleen goed wil lopen op de originele Ducellier 4261 bobine (niet in mijn bezit), maar volgens mij moet hij ook gewoon lopen op de blauwe bobine van Bosch of de SEV Marchal bobine van de XM motor. Wie weet de meetwaarden van het primaire en secundaire gedeelte van de bobine voor de XN1. Wel valt me op dat de spanning over de bobine (en dus ook over het ruitenwisserrelais e.d.) zakt naar 11 volt als de contactpunten gesloten staan. Is dit normaal? Waar ik ook nog aan zit te denken is de vacuümvervroeging, maar volgens mij komt die er pas in als de motor loopt en niet tijdens de start. Is er iemand die dit probleem herkent?