tjark63 schreef:roelof schreef:Ik heb de laadstroom bij Kwikfit nog even laten testen. Bij stationair lopen is die 12,5 volt, en dat is laag.
Eenheid van stroom = Ampere, eenheid van spanning = Volt. Wat jij hebt gemeten is de accu spanning, dat is dus iets anders dan laadstroom. Voor een gelijkspanningsdynamo is 12,5 Volt bij stationair lopen overigens niet zo vreemd, als je een beetje gas geeft moet de spanning wel oplopen naar zo'n 13,6Volt.
Nou.. zonder gebruikers is dit veel te laag
Stel je staat voor de stoplichten met je lichten aan blower aan enz..
dan word er niets bijgeladen nog sterker je bent gewoon je accu aan het leegtrekken dan.
Een beetje kou over de accu en dan kan je de auto aanduwen
stationare 13,8 volt dan het is goed
het mag wel iets minder zijn bij een wat ouder system met aparte spannings regelaar maar niet onder de 13v
P/s Je meet wel degelijk het laadvermogen van de dynamo via de accu met draaiende motor
als het een verse accu is kan het maar zo zijn dat hij helemaal niet laad en dat er 12/5 volt in de accu zit
op de dynamo staat trouwens ook wat hij moet laden
meestal 14 volt zonder tussenkomst van de accu
mvg