als er een klik hoorbaar is van de startmotor (even voelen of deze echt de klik veroorzaakt en niet wat anders) lijkt het me niet in het contact slot te zitten.
zo wel, even te testen met een draad (niet te dun) het kleine contactje op de startmotor kort met de schroefaansluiting met de aanvoerkabel verbinden.
kort, dus even er tegenaan houden
maar meestal als ie wat gaat doen schrik je toch wel weg
mogelijkheden en testjes:
onvoldoende stroom in de accu - met lampen aan starten, doven de lampen dan heb je waarschijnlijk onvoldoende stroom in je accu. dus een slechte accu, slecht of niet bijladen. eventueel ook even meten met een voltmeter. ver onder de 12v (bijvoorvbeeld 10 of minder) geeft aan dat er onvoledoen stroom in de accu is (terwijl je lampen dan nog wel wat doen)
slechte aanvoerstroom / massa - accupoolklemmen even loshalen en binnenkant en accupolen opschuren. bekabeling checken dat deze nergens is afgebroken van een aansluitstekker ofzo. massa aansluiting aan blok ook checken. eventueel met startkabels een extra massa aasluting tussen accu en blok maken. je kan eventueel ook de bekabeling testen door met startkabels een extra verbinding te maken tussen aanvoer van de startmotor en de pluspool. pas hier wel mee op dan je niet met een blank stuk startkabel een stuk bus of startmotor aanraakt.
kapotte startmotor - de test van rutger kan goed werken met het duwte en/of de hamer. dit is inderdaad tijdelijk en de startmotor inderdad even laten reviseren. naar mijn idee nooit een slecht idee want niet starten kan echt een drama zijn op bepaalde momenten met zo'n bus.
als de twee bovenstaande dingen (accu en stroom) zeker te weten in orde zijn is het vrijwel altijd de startmotor.