Probleem met het feit dat de vork van de heftruck niet verder naar beneden kon was snel verholpen natuurlijk.
Onder de versnellingsbak blokken hout geplaats en de span band verwijderd. Daarna de heftruck naar achteren gereden om de achterste spanband meer vooraan op de vork te zetten om vervolgens de motor verder te laten zakken.
En hier begint het moeilijke stuk.
Motor kon niet echt verder naar beneden ivm ruimte en staat nog steeds in een hoek. Om de motor recht te krijgen zal de bak dus omhoog moeten.
Dus tijd om onder de auto te gaan en de aandrijf as op de bak vast te gaan zetten. Dit kan echter niet omdat de aandrijf as een cm verder komt dan de versnellingsbak.
Terwijl ik het blok met al mijn kracht naar achteren trek, lukt het Aart niet om de as er in te krijgen.
Na diverse pogingen zien we opeens dat de aandrijf as zelf niet gecentreerd is en 3cm links van de geul zit. Hoe er ook geduwd of getrekt wordt geen beweging in te krijgen. Zelfs het slimme idee om een spanband te gebruiken helpt niet. Dan beseffen we opeens dat er 2 zijstangen van de aandrijf as naar de achteras lopen om hem in positie te houden. Nadat deze los is gemaakt is de as snel gecentreerd, maar steekt nog steeds een cm uit ten opzichte van de versnellingsbak.
Na vele overpeinzingen wat we verkeerd doen begint bij aart opeens het lampje te branden.
De commerciale heeft achter aan beide achterwielen bladveren die de achteras naar voren of achteren kunnen laten schuiven. Omdat de auto op kisten staat met de achterwielen klem, blijft deze in positie. Dus een wild idee van Aart. Met behulp van een spanband om de achteras richting een bestelbus de as naar achteren trekken.
Dit werkt goed ! De aansluiting op de versnellingsbak is een feit. Motor wilde echter niet verder omlaag, ondanks dat de bevestiginsbeugel van het rubber tussen versnellingsbak en aandrijf as perfect geposiotineerd was met de gaten in de carasorie.
Gelukkig nu ook wat kunnen bijdragen aan het geheel en tot de conclusie gekomen dat het blok alleen verder omlaag kan als de bak en as meer omhooggaan, waarom liggen deze niet perfect in de holte. Na een snelle zoekactie naar een foto hoe dit zit bij de eigen auto is de gemaakte fout al snel duidelijk
De beugel zit verkeerd om
Dus snel omgedraaid, rest van de onderdelen in die regio gemonteerd en het geheel vast gezet op de carrosserie.
(bouten lopen via de bovenkant, onder de bekleding links, bovenop en rechts van de midden console)
Laatste klus zou dus het bevestigen van het motorblok moeten zijn. Als je kijkt naar waar de bouten zitten voor de motorsteunen moet het blok een dikke 5 cm naar achteren.
Dit is echter totaal niet niet logisch want zoveel speling is er helemaal niet. Conclusie is dus dat deze op de voorste en middelste punt moet. Dus van geel naar groen, zodat blok bijna goed gepositioneerd is (rode pijl)
Probleem is echter dat de ruimte tussen deze 2 punten veel smaller is en de motorsteunen dus niet passen. Aangezien we deze niet hebben …..
Gaat Aart pragmatisch te werk en besluit de boel met de slijptol passend te maken, wat hem uiteraard binnen een paar minuten lukt.
Deze truc lijkt te werken en de steunen kunnen gemonteerd worden. Blijkt echter dat we een cm te kort komen om de klus te klaren.
Hoe we ook duwen of trekken het blok wilt niet naar voren ondanks het feit dat het nog steeds los hangt.
Dus nogmaals geprobeerd met een spanband de achteras naar achteren te krijgen. Echter geen beweging te zien en de extra cm krijgen we ook niet.
Aangezien de middag al voorbij is besluiten we het hierbij te laten.
To be continued .....