Goeieavond peugeotliefhebbers!
Vorige week ging er af en toe op het dashboard een rood lampje branden bij het maken van een bocht (naar rechts geloof ik). Nog nooit gehad en ik dacht dat dit een melding was dat het oliepeil te laag was, dus maar even checken. Ik schrok van het blok, heel de voorzijde van het blok was wit uitgeslagen door een koelvloeistoflekkage..
Uiteindelijk een scheutje olie er bij, hij zat tegen het minimum aan. De dop van de radiateur afgehaald en zag helemaal geen koelvloeistof meer! Snel bijgevuld en thuis gekeken wat er mis was. Bij de slang aan de bovenzijde van de waterpomp zat een soort groene prut wat afkomstig leek te zijn van een lekkage bij deze slang. Deze slang losgehaald en ontdekt dat de thermostaat er in verstopt zit . De aansluiting bovenop de waterpomp was bijna niet te zien door de groene prut! Geen wonder dat de slang hier lekte.
Ik heb het vermoeden dat de thermostaat kapot is en dat door de daardoor opgebouwde druk de slang langzaam is gaan lekken op de aansluiting naar de waterpomp. Om te testen of de thermostaat werkt hebben we hem in kokend water gegooid en zie geen beweging. Wil graag een nieuwe bestellen zodat we weer kunnen crossen, zie onderstaande vragen . Er zit nog een oude (niet aangesloten) temperatuursensor in het blok. Deze wil ik vervangen door een nieuwe en een metertje plaatsen. Net in dit topic gelezen dat ik een M18x1.5 sensoraansluiting nodig heb, daarom deze en deze besteld bij Conrad. Van de week maar eens inbouwen!
TLDR: een paar vraagjes over het koelsysteem:
1) Hoe ver moet de radiateur gevuld zijn? Er staan nergens min/max streepjes op. Ik heb nu tot 1 centimeter boven de lamellen gevuld. Heb geen expansietankje want benzine.
2) Welke thermostaat raden jullie aan? Degene die er nu uit komt staat op calorstat 84°. Als ik het via kenteken opzoek staat er dat het er een 75° in gaat.
3) Lampje dat aanging op dashboard, is dit voor laag koelvloeistofniveau?
Thanks alvast!
Ivo