annoh schreef:Ik lees mee met veel interesse.
De stabilisatie stang voor heeft een diameter van ongeveer 29 mm.
Zijn er dikkere stabi's te koop die eenvoudig passen op het frame? Heeft dat enig effect? Ik zie wat op tegen een ander voorframe compleet met andere veren en dempers.
29mm is zo ongeveer het dikste wat ik tot nu toe aan
Non-gti front stabi's gezien heb (normaal zijn de lichte benzine 3&5deurs 205 rond de 21-24mm, en hebben de zwaardere cabrio's en diesels de dikkere front stabi),
GTI stabi's zijn zelfs dunner, (18mm standard, 21mm 309 gti) doordat er door de andere draagarm constructie op zich zelf al veel minder overhelling ontstaat.
Wat betreft nog dikkere "tuning/sport" stabi's van bijv. Merken zoals H&R, Eibach, bestaat er voor de 205 momenteel niks (en zou het wel, dan alleen voor de gti subframes).
Opzich wel logisch, gezien dat mensen die 205's in competitie gebruiken meestal genoeg hebben aan de 18mm, of zelfs de stabi helemaal eruit nemen, en ter compensatie hardere veren gebruiken. Waarom?
-205jes (vooral in competitie trim zonder interieur) zijn heel erg licht, dus heb je niet extreem harde veren nodig om het overhelen tegen te gaan.
-Omdat een dikkere front stabi in theorie het maximale grip niveau op het buitenste wiel in een bocht verminderd (door meer g-krachten en dus, gewicht op de band door te geven, en zal daardoor eerder "losbreken"), dus hoe dikker de front stabi hoe meer kans op onderstuur op 't limiet.
Voor een straatlegale 205 is het extra onderstuur natuurlijk niet erg (en misschien wel wenselijk voor de hobby coureurs die niet met "Liftoff oversteer" konden omgaan, waardoor al jammer genoeg teveel 205 GTi's een vroege dood hebben gevonden).
@annoh ik zou even voor de zekerheid na meten, hoe dik de stabi daadwerkelijk is, dan kun je ook op zoek gaan of er misschien toch nog een dikkere in bijv. Een 309 diesel, of 205 CTI (ja ook de cabrio's met gti motoren hebben het non-gti subframe) met normaal subframe te vinden is, maar gezien je al een cabrio hebt, heb je waarschijnlijk echt wel al een van de dikste non-gti stabi's
Als je een bedrijf kent dan misschien een dikkere stabi op maat zou kunnen maken moet je ook rekening ermee houden dat de standaard brackets & rubbers waarmee de stabi vast zit op het subframe dan ook op maat groter gemaakt moet worden.
Qua kosten zal zo een "op maat oplossing" wel al snel op lopen richting wat het kost aan onderdelen voor een GTI subframe + nieuwe draagarmen & schokdempers ben ik bang.
Het is wel een stuk makkelijker om een dikkere achteras stabi te vinden & in te bouwen. Misschien helpt dat je probleem al genoeg verder.
Standaard achteras stabi is 16mm
Die van een GTI is 19mm, en past zonder aanpassingen in een standaard as.
Ook passen 306/citroen ZX/Xsara stabi's mits deze ingekort & gelast worden, dan kun je dus zelfs naar 24mm gaan, en die vind makkelijk op de sloop voor een paar tientjes.
Ook upgrade achteras stabi's worden gemaakt en zijn in GB te verkrijgen voor 200-300 pond in gewenste dikte tot 32mm
Let op, dikkere achteras stabi heeft het omgekeerde effect op de balans van de auto, als een dikkere vooras stabi.
Dus, dikkere achteras stabi = meer kans op overstuur op het limiet
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk