Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
Vandaag ben ik toch weer wat verder gekomen. Met een C2 bak naast de auto deze in de achteruit gezet, bij de commerciale alle schakelstangen losgemaakt en de bak in dezelfde stand gezet als het voorbeeld. Met de slinger de motor verdraait en het achterwiel draaide naar achteren. De achteruit was er dus wel. De lange schakelstang links van de bak bleek meer dan 3 cm te kort te zijn. Een langere stang van draadeind gemaakt, gemonteerd en daarna schakelde de bak in de achteruit en in de 1e en 3e versnelling. Aansluitend even lekker over een bedrijfsterrein aan het scheuren geweest. Wordt vervolgd.jeroencr schreef:Dankjewel A.B. Goed jou ook actief te zien!
voor het loshalen van het bedieningsdeksel maakt het niets uit welke versnelling is ingeschakeld.
Voor het terugmonteren wel;
Het mechaniekje in het bedieningsdeksel voorkomt dat 2 versnellingen tegelijk worden ingeschakeld. Dus inwendig de versnellingsbak in maar 1 versnelling zetten of neutraal en het bedieningsdeksel de as in hetzelfde houden en dan pas terugplaatsen, Anders past het niet. Dus niets forceren/vast-gaan-draaien als het niet past, dan komt dat goed!
Verder zijn er nog 3 duwpennetjes in het bedieningsdeksel precies onder de bout in het midden van het deksel, die ervoor zorgen dat een versnelling ingeschakeld blijft wanneer je afremt op de motor. Deze duwen het bedieningsdeksel omhoog en bij het terugplaatsen moet je daar wat tegeninduwen.
Ik weet het niet meer zeker, maar ik dacht dat het makkelijker is om deze bout in het midden van het bedieningsdeksel te demonteren, dan het bedieningsdeksel terugmonteren op de versnellingsbak, en dan als laatste die middelste bout met duwpennetjes met veer weer monteren.
Ik vermoed dat alle versnellingsbakken van de 203/403 dezelfde soort (ik zou het noemen:) " halve" synchronisatie van de 1ste versnelling hebben itt de 2,3 en 4 die wel "helemaal" gesynchroniseerd zijn. Het uitpluizen van het onderdelenboek op public.servicebox.peugeot.com/classic vd 203 bladzijde 23 t/m 26 ergens zou je hier misschien zekerheid over kunnen geven.
A.B.203 schreef:De versnellingsbak welke bij de aankoop onder de auto zat was een C3 vermoed ik uiteraard met het vliegwielhuis van de 203. Ik heb drie C 3 bakken op voorraad maar de kast van de bak komt eigenlijk niet helemaal overeen met die bakken. Misschien is hij afkomstig van een 404. Om het geheel te kunnen schakelen waren er eigenbouw hulpstukken aan de bak gezet. Ondertussen kan de auto voor en achteruit verplaatst worden maar meer ook niet. Komt tijd komt raad. In het Gazoline boek staat wat wetenswaardigheden over de 203/403/404 versnellingsbakken en uiteraard is een complete versnellingsbak-revisie beschreven met 46 pagina's aan foto's. Meerdere leden van dit forum hebben zich met succes al aan een revisie gewaagd.
Mb trac schreef:Hallo Aart,
Leuk om weer iets van de commerciale te zien en mooi dat hij nu "rijdt".
Kan het het schakelprobleem iets te maken hebben met de inbouw van de aandrijflijn,waarbij jij enkele cm's ruimte tekort kwam?
Groet,
Frank
jacqabe schreef:Zo te zien wordt jij nog de versnellingsbakspecialist op dit forum Aart
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Frank.04 schreef:Inmiddels zag ik dat je daarvoor al een tip hebt gekregen, succes!
Als ik jou was zou ik eerst ook het slappe kunststof deel waar de pook op scharniert vervangen voor een aluminium versie. Mijn pickup is daar destijds ontzettend van opgeknapt.A.B.203 schreef:Inderdaad Abe, het vliegwiel werkt als een -zeer hinderlijke- schuurschijf Ben er nog niet achter waarom ik de 4e versnelling nog niet gevonden heb.
Keer terug naar 403, 203 en ouder
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast