Nadat ik in 2014 onze
vorige J7 in de verkoop had gezet (voor de reden, zie het
verkooptopic) heeft het toch nog drie jaar geduurd voordat we weer een nieuw exemplaar op de kop getikt hadden.
In november 2017 hebben we onze huidige bus gevonden nabij Troyes; de bus zelf had nog een kenteken uit de regio Bordeaux waar hij het meerendeel van z'n leven had doorgebracht. De eigenaar had zelf een klein keukentje en een lattenbodem ingebouwd, die bij verkoop achtergebleven zijn.
Het is een dieseltje, een XDP4.90 van 2112cc.
Na een winterse toch naar Nederland, met een niet-werkende koudstartverstelling, zijn we in het voorjaar van 2018 begonnen met het intimmeren tot volwaardig campertje, met 2 persoonsbed van 2 meter lang, een vast keukentje en redelijk wat opbergruimte.
Hier staat hij gebroederlijk naast mijn (voormalige) 504 in de schuur:
Onze huwelijksreis hebben we doorgebracht in ons campertje, en hierna ook vele fijne weekjes en weekendjes weg.
Afgelopen zomer begon de motor wat roet in het eten te gooien: hoog KVS verbruik, mayonaise onder de kleppendeksel en KVS in de carter.
Dus:
Wat is het plan:
- rustig aan de huidige motor reviseren. Mocht ik tegen een alternatief aanlopen (een XD3P met vijfbak, bijvoorbeeld) dan denk ik dat toch daar naar neig, maar in de tussentijd ga ik kijken of de vermeende waterslag in cilinder 2 (of 3, ik vergeet altijd de telrichting) ook invloed heeft gehad op krukaslagers en dergelijke. Daarnaast kijken of de kop recht is, de wervelkamers nog even mee kunnen en dergelijke.
- wat kleine lasklusjes, voornamelijk het petje en de dorpel onder de zijschuifdeur van het laadruim.